عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه
سرخط خبرها

مشهدی‌ها روزانه ۳۰۰۰ مرتبه با مرکز فوریت‌های پلیس تماس می‌گیرند | روزانه ۱۸۷ نزاع و درگیری گزارش می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۹۸۱۲
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
  • ۱
مشهدی‌ها روزانه ۳۰۰۰ مرتبه با مرکز فوریت‌های پلیس تماس می‌گیرند | روزانه ۱۸۷ نزاع و درگیری گزارش می‌شود
شهروندان مشهدی روزانه ۳۰۰۰ بار با مرکز فوریت‌های پلیسی تماس می‌گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز ۱۸۷ بار در روز به جان هم می‌افتیم! بررسی آمار‌های پزشکی‌قانونی استان در چهار ماه گذشته، این عدد را نشان می‌دهد. نزاع برای سر جای پارک خودرو، دعوا‌های همسایگی، مسائل مالی و... هر روز و هر روز ما را به جان هم می‌اندازد. بعضی از این درگیری‌ها آن‌قدر کوچک و بی‌مورد است که با یک کنترل خشم بموقع خاتمه خواهد یافت، اما ممکن است همین نزاع کوچک به دعوایی خونین منجر شود.

نزاع‌هایی که گاه به‌دلیل یک مشکل حل‌نشده، دنباله‌دار پیش رفته و حتی به قتل منجر شده است که در مشهد چندین پرونده دراین‌باره از ابتدای سال تاکنون گزارش شده است. در گزارش پیش‌رو به پرونده‌های نزاع و درگیری با‌توجه‌به آمار‌های پزشکی‌قانونی و پلیس پرداخته شده است.

روزانه ۳ هزار تماس با پلیس ۱۱۰

شهروندان مشهدی روزانه ۳ هزار بار با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس می‌گیرند و تخلفات مختلف را گزارش می‌دهند. رئیس‌پلیس مشهد در گفت‌وگوی اختصاصی با شهرآرا این موضوع را بیان کرد و گفت: بیشترین تماس شهروندان با ۱۱۰ مربوط به گزارش درگیری است. رتبه دوم تماس‌ها مربوط به تصادفات و اتفاقات مربوط به حوزه ترافیک است و موضوع سرقت هم در مرتبه سوم تماس‌ها قرار می‌گیرد. سرهنگ احمد نگهبان افزود: ۲۲ درصد تماس و درخواست امدادخواهی شهروندان مربوط به درگیری است که از طریق تماس با مرکز ۱۱۰ گزارش داده می‌شود. بیشترین فراوانی آن هم مربوط به هسته‌های مرکزی شهر است.

وی ادامه داد: موضوع مورد توجه، اما نوع نزاع و افراد مرتبط به آن است. به‌طوری‌که نزاع‌هایی که در مناطق آپارتمان‌نشین مرکزی و غرب شهر اتفاق می‌افتد، عموما ناشی از اختلاف بین همسایه‌ها و ساکنان محل است و معمولا در داخل ساختمان رخ می‌دهد، اما نزاع‌های حاشیه‌شهر بیشتر دامنه خیابانی دارد و با گستره وسیع‌تر اتفاق می‌افتد.

فرمانده انتظامی مشهد با بیان اینکه طبق پایش آمارها، شاهد رشد ۲۳ درصدی نزاع در پنج سال گذشته هستیم، تصریح کرد: طرفین نزاع در ۷۵ درصد مواقع بین بیست تا چهل‌ساله هستند و بیشتر حول محور مسائل مالی و اقتصادی باهم درگیر می‌شوند.

نزاع‌های فردی، بیشتر از جمعی

اما به‌گفته سرهنگ نگهبان، فقط یک درصد نزاع‌ها به‌صورت دسته‌جمعی و با شرکت سه نفر و بیشتر بوده است. وی افزود: از مجموع کل افرادی که خواهان امداد از سوی پلیس بوده‌اند، ازجمله تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی یا مراجعه حضوری به مراکز انتظامی، صرفا ۶ درصد منجر به جراحت و تقاضای معرفی به پزشکی‌قانونی بوده است که پس از صدور معرفی‌نامه از سوی پزشکی‌قانونی، ۶۵ درصد از این افراد برای معاینه به پزشکی‌قانونی مراجعه کرده‌اند.

این مقام انتظامی مشهد در پاسخ به اینکه چند درصد نزاع‌ها در مشهد به جنایت و قتل ختم می‌شود نیز گفت: با‌توجه‌به حساسیت ویژه این موضوع و همچنین تأکید فرماندهی کل انتظامی کشور درباره این‌گونه جرایم، همواره تلاش مجموعه همکاران بر پیشگیری بوده، اما چنانچه نزاعی نیز منجر به قتل شده، بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان ممکن کشف شده است.

سرهنگ نگهبان با بیان اینکه در مشهد از ابتدای سال تاکنون شاهد کاهش ۲۸ درصدی وقوع قتل بوده‌ایم، تصریح کرد: از مجموع نزاع‌های صورت‌گرفته، کمتر از دوصدم درصد منجر به قتل احدی از طرفین نزاع شده است.

وی افزود: کاهش تاب‌آوری و صبر افراد در مواجهه با ناهنجاری‌ها و تنش‌های احتمالی و همچنین توجه ناکافی والدین به تربیت فرزندان، تأثیرپذیری نوجوانان و جوانان از بازی‌های رایانه‌ای و تماشای فیلم‌های خشن، بیکاری و مشکلات اقتصادی، ناکافی‌بودن قوانین بازدارنده و محرومیت‌های اجتماعی، ضعف اعتقادات مذهبی و... از مهم‌ترین علل وقوع و افزایش درگیری‌هاست.

ضمن اینکه تلاش برای کاهش بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی، توجه به بنیان خانواده و اصول تربیتی فرزندان از سال‌های ابتدایی زندگی، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری را ازجمله راهکار‌های کاهش این عمل مجرمانه و ناهنجاری در جامعه می‌توان دانست.

۴ درصد رشد در زمینه نزاع

آمار زیاد پزشکی‌قانونی درباره ثبت پرونده‌ها و معاینات صورت‌گرفته درباره پرونده‌های نزاع، از سوی روان‌شناسان و جامعه‌شناسان قابل تحلیل است. براساس آماری که آریا حجازی، مدیرکل پزشکی‌قانونی خراسان‌رضوی، در اختیارمان می‌گذارد، سال ۱۴۰۱ به‌نسبت سال قبل در تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده در زمینه نزاع، ۴ درصد افزایش را در خراسان‌رضوی شاهد بوده‌ایم.

اما موضوعی که در آمار چهارماهه ابتدایی امسال نیز مشاهده شده، ۲۲ هزارو ۴۵۰ پرونده دعوا و نزاع در استان است که سهم زنان با ۸ هزارو ۶۸ مراجعه، کمتر از نصف مراجعه مردان بوده است. به‌عبارتی، مرد‌ها در مشهد و استان بیشتر دعوا می‌کنند. این درحالی است که یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین در چهارماه ابتدایی امسال، روزی حدود ۱۸۷ نفر به‌علت دعوا به پزشکی‌قانونی مراجعه کرده‌اند. البته این آمار رسمی است و تعداد زیادی از طرفین دعوا‌های خانوادگی یا خیابانی، اصلا برای شکایت مراجعه نمی‌کنند.

۸ قتل ناشی از نزاع

اما طبق گزارش تحقیقی ما در بررسی قتل‌های فصل بهار که در رسانه‌های مشهد منتشر شده، مهم‌ترین دلیل قتل‌های این نود روز در مشهد، درگیری بوده است. در این ۱۲۰ روز، ۲۲ آدم‌کشی در مشهد اتفاق افتاده است که نزدیک به نیمی از این قتل‌ها به‌دنبال نزاع پیش آمده است. هشت قتل ناشی از نزاع، از قتل‌های ناموسی، مالی، خانوادگی و انتقام‌جویی پیشی گرفته است. در هیچ‌کدام از این قتل‌ها پای داستان پیچیده و افراد شرور که برای نزاع و قتل نقشه کشیده باشند، در میان نیست.

مانند قتلِ شهرک طرق در ۲۸ فروردین که به‌دلیل یک کل‌کل و درگیری ساده، جوان بیست‌ساله با چاقو در خیابان به جان نوجوان هفده‌ساله می‌افتد که قتل به بار می‌آورد. قاتل در جلسات بازپرسی می‌گوید که مواد مصرف کرده و دچار جنون آنی شده است. در همه این پرونده‌ها شهروندانِ درگیر نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی، به توده‌های ناتوان از تفکر تبدیل می‌شوند که نمی‌توانند به سمت تفکر حل مسئله بروند که اگر این‌گونه باشد، خودشان می‌توانند بسیاری از مسائل را حل کنند و خیلی از اوقات حتی به دخالت قانون هم نیازی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد کبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
0
1
۹۹ درصدش ریشه در مسائل اقتصادی و معیشتی داره.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->